Alla inlägg under januari 2015

Av Mia - 31 januari 2015 23:01

Vad helgerna går fort men det gör ju iof sig veckorna också. Denna helgen har vi inte tränat så mycket så vi får ta tag i det till veckan igen.


Idag har dagen mest gått åt till att fixa hemma och så har det varit förberedelser inför morgondagens appell tävling. Ja vi startar ju inte men jag ska ändå vara på klubben och fixa. Men allt är under kontroll och om nu bara inte snön kommer som SMHI utlovat så kan vi genomföra tävlingen i år det vore iof sig kul


Bara lite byteslekar och andra kontaktövningar annars inget speciellt. Men dags att ta tag i träningsplanen igen så att vi kan filma inför lydnads kursen.


Ska bli spännande att köra igång lydnadskursen igen lite nya ekipage och lite från förra terminen spännande och ställer lite krav på oss också att tänka utanför boxen. Vi måste ge de nya grunderna och de som var med förra terminen ska få nya utmaningar att bita i   


Har bestämt mig för att det troligen bara blir lydnads kursen jag har denna terminen för jag vill fokusera på Nova. Jag tror också att det lutar skarpt åt att jag anmäler mig till instruktörsutbildningen för Specialsöket och det kommer ju isf att ta sin tid men det skulle vara så sjukt kul.


Inte bara att få lära sig mer om Specialsöket men också för vad jag kan ge Ossian då älskade lilla vildstyre det hade ju varit perfekt.

Att jag sedan kan ha kurser i det är ju ett litet extra plus.


Nu har lugnet lägrat sig i huset tom lilla terrorist loppan har somnat   hon är så full av liv så härligt att se henne. Dock får hon gärna låta bli att gräva ner allt hon får i trädgården så vem vet vilka gömmor som kommer fram till våren efter allt hon ska gömma. Jag kan garantera att det blir ett gäng grisöron iaf för det älskar hon att gömma undan lilla bus loppan.


Nä nu dags att knyta sig en tidig morgon blir samling redan vid kvart i åtta huha ingen sovmorgon denna helgen heller nåja sova kan man väl göra en annan helg hahahha


God natt

// Mia och schäferligan

Av Mia - 30 januari 2015 21:25

Min underbara lilla Allie som ju lämnade oss alldeles för tidigt så orättvist och så fel men vi kunde inget göra tyvärr. Du var min lilla skugga alltid i mina fotspår och precis där jag var   . Jag hade en magkänsla ändå sedan du var liten lilla hjärtat att det var något som inte stämde. Jag förundrades alltid över hur lugn och stilla du var men sen mellan varven såg jag den lilla busiga valpen och tänkte att jag var lite hönsig av mig.

Men tyvärr fick ju bekräftat när du bara var sju månader att allt inte var rätt och att det inte fanns något vi kunde göra för att du skulle bli friskt.

Luften gick ur mig, gick ur oss vi hade kunnat ta ner månen för dig men det skulle vara värt det för dig och de odds vi fick indikerade ju inte det. Mitt lilla hjärta du fattas mig fortfarande och jag tycker mig kunna känna dig ibland men det är ju inte så konstigt du finns ju för alltid i mitt hjärta    inte bara i mitt hjärta utan vårt hjärta!

Vi visste vilket beslut vi var tvungna att fatta och det var något av det tuffaste beslut som fanns. Dagen närmade sig alldeles för fort allt för fort kom då vår sista kväll. Sista kvällen tillsammans var bara vår vi gjorde bara saker du tyckte om och sedan mös vi du låg i mitt knä som du gjort sedan du var liten. Morgonen den där dagen var tung och vädret passade in på min sinnesstämmning och när vi var ute och gick blandades regnet med de tårar som föll längs min kind. Jag visste innserst inne att det beslut vi fattat var det rätta för dig du skulle då slippa smärta och kunna flyga fram över ängarna där i hundarnas himmel som du så väl förtjänade.

Du somnade stilla i mina armar jag kände hur du sakta försvann bort från mig så sorgligt och än en gång rullade  tårarna längs min kind. Jag är så oerhört tacksam över att Tina var med Tina som kommit att bli en mycket kär och fin vän tack min vän för att du delade min och Allies sista resa   .


Det var inte bara mig du fattades, Ossian mitt älskade vildstyre, sörjde dig jag såg saknaden i hans ögon. Han letade länge efter dig min vackra trollunge.

Du kommer att ha din plats i hörnan du vet där du alltid satt och blickade ut över ängarna på det viset finns du för alltid med oss. Vila i frid min vackra flicka du fattas oss DÅ,NU och FÖR ALLTID.


Vi pratade länge om hur vi skulle göra skulle vi vänta med att ta hem en liten flicka men ni vet livet händer och plötsligt så hittade vi dig Nova. Du är på intet sätt en ersättning för Allie utan du är du min fina lilla tjej.

Du är solstrålen som kom in i vårt liv igen och var den sista pusslebiten som fick oss att bli hela igen!

Ossian blev så lycklig att han tjöt lille pojken och gång på gång skulle han lukta på dig som för att förvissa sig om att du var verklig. Från första stund stal du hans hjärta finns nog inget som du inte får göra på honom, där du är där är också han  , du stal allas våra hjärtan.


What´s in it for me den frågan ställer du mig ofta när vi ska träna och det gör mig inget men jag inser att vår resa kommer att bli spännande och jag ser framemot den.


Välkommen min älskade lilla tjej nu börjar vår resa ................. (översta bilden är Allie och nedersta Nova)

  


 






Av Mia - 30 januari 2015 20:53


  Jag hade anmält mig till en Specialsöks kurs med Ossian mycket för att jag trodde att detta kunde vara en bra aktivitet för honom att bygga självförtroende på.

Aldrig hade jag kunnat hoppas på att det skulle falla så väl ut.


Mitt älskade vildstyre detta var ju verkligen hans grej att se hans glada svans att se hur hans självförtroende växte för varje sök var värt precis allt. Han är ju så lätt stressad och får lätt blockeringar i nya miljöer och då packar han helt sonika sin resväska och säger "Matte tack men NEJ tack nu vill jag gå till bilen"

Och vid hans första sök såg jag osäkerheten i hans ögon och såg att han var spänd i kroppen. Men idag har vi kommit så långt i vårt samarbete att istället för att packa väskan med en gång så kommer han till mig för stöd. Så även denna dag och han fick så klart stöd som alltid. Vi lekte och kampade vilket han älskar och jag såg hur spändheten sakta började släppa och han intresserade sig för omgivningen och det vi faktiskt skulle göra.

Jag kommer aldrig att glömma när han hittade sin skinntrasa första gången vilken lycka älskade lilla vildstyre och sedan efter det var han på G. Han växte för varje sök och han ville för varje gång vi gick in för att söka var han mer och mer med. Lycklig och stolt matte och så oerhört tacksam att vi kommit så långt i vårt samarbete att han vågar prova   


Och dag två gick det också lysande som sagt detta är Ossians grej verkligen och att man sedan kan tävla i Nosework gör ju inte saken sämre. Inte för att tävlingen är det primära för så är det inte det primära är alltid mina hundars lycka och vilja att göra detta. Men så klart hade det varit roligt om vi kan utveckla detta jag och mitt lilla vildstyre   

Detta skall vi helt klart utveckla vidare :)


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok för schäferligan2015


Ovido - Quiz & Flashcards